اعدام ۱۱ تروریست داعشی در عراق حماس با آتش‌بس در غزه موافقت کرد هشدار عربستان به اسرائیل درباره حمله به رفح کاخ سفید: نتانیاهو با بازگشایی گذرگاه کرم ابوسالم موافقت کرد حمله موشکی مقاومت اسلامی عراق به «عسقلان» رسانه عبری: تهاجم به رفح در کابینه اسرائیل تصویب شد فرانسه اعزام سرباز به اوکراین را تکذیب کرد روسیه انگلیس را تهدید کرد | هشدار مسکو: مواضع نظامی انگلیس را هدف قرار می‌دهیم بارزانی: اجازه نمی‌دهیم از اقلیم کردستان به امنیت ایران لطمه بزند تماس تلفنی ۳۰دقیقه ای بایدن و نتانیاهو درباره رفح ترامپ در دادگاه آمریکایی باز هم جریمه شد کارشناسان سازمان ملل: برخی از قربانیان در غزه، شکنجه و زنده دفن شده‌اند جزئیات دیدار رئیس حشدالشعبی با بشار اسد توضیح شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب درباره فهرست دور دوم انتخابات مصر سطح آماده‌باش را در شمال سینا افزایش می‌دهد گروسی با امیرعبداللهیان در تهران دیدار کرد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) نیچروان بارزانی با رهبر انقلاب دیدار کرد مصر: گذرگاه رفح برای تردد مسافران بسته نشده است دفتر اطلاع‌رسانی فلسطین از قصد دشمن برای حمله به رفح خبر داد
سرخط خبرها

نداشتن ۵ سال سابقه اجرایی دلیل بیشتر رد صلاحیت‌ نامزدها بود

  • کد خبر: ۲۰۸۶۰۱
  • ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
نداشتن ۵ سال سابقه اجرایی دلیل بیشتر رد صلاحیت‌ نامزدها بود
فرماندار مشهد گفت: نامزد‌ها باید یک معرفی‌نامه از دستگاه، سازمان یا مؤسسه‌ای که مشخص شده به‌عنوان پنج سال سابقه اجرایی، پژوهشی، قضایی و آموزشی (یکی از این موارد) در زمان ثبت‌نام در سامانه بارگذاری کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، تا انتخابات ۱۱‌اسفند چیزی نمانده و در فاصله یک ماه و چند روز، مسئولان در تدارک برای برگزاری انتخاباتی با مشارکت حداکثری مردم هستند. در‌همین‌باره آخرین وضعیت برنامه‌ها، اقدامات و تصمیم‌گیری‌ها را در گفت‌و‌گوی اختصاصی با فرماندار مشهد پیگیری کرده‌ایم.

محسن داوری از افزایش ۱۸‌درصدی شعب اخذ‌رأی در شهرستان مشهد نسبت به سال‌۱۳۹۸ خبر داد و گفت: امسال تحولی در حوزه انتخابات ایجاد کرده‌ایم و انتخابات را در شهرستان مشهد در دو بخش برگزار می‌کنیم؛ یک بخش حوزه انتخابی مشهد و کلات است که شامل شهر مشهد، بخش مرکزی و شهرستان کلات است و بخش دیگر دو حوزه فرعی است که بخش رضویه و بخش احمدآباد را شامل می‌شود.

۱۹۲۲ شعبه اخذ رأی در شهرستان مشهد

داوری با اشاره به اینکه در مشهد و بخش مرکزی ۱۷۸۴ شعبه و در کلات پنجاه شعبه داریم، بیان کرد: در مجموع حوزه انتخابیه مشهد و کلات ۱۸۳۴ شعبه اخذ‌رأی خواهیم داشت. در حوزه شهرستان مشهد ۳۸‌شعبه در احمدآباد و ۵۸‌شعبه در رضویه داریم که جمع کل آن‌ها در شهرستان ۱۹۲۲‌شعبه اخذ‌رأی است.

وی با بیان اینکه عوامل اجرایی در هر شعبه بین هفت تا ۹ نفر هستند، افزود: حدودا ۱۳‌هزار نفر عامل اجرایی اخذ‌رأی در حوزه فرمانداری سامان‌دهی می‌شوند و در مجموع تعداد اعضای هیئت نظارت، امنیتی و انتظامی و عوامل اجرایی در شهرستان مشهد ۳۷‌هزار نفر است.

آمار نامزد‌ها از زمان پیش‌ثبت‌نام تاکنون

فرماندار مشهد درباره آمار رد‌صلاحیت‌های برخی از نامزد‌ها و دلایل آن، باتوجه‌به اعتراض‌ها و گلایه‌های مطرح‌شده در این حوزه، تصریح کرد: ۲ هزارو ۱۶ نفر پیش‌ثبت‌نام کردند که در نهایت ۸۹۲ نفر ثبت‌نام‌قطعی داشتند. در هیئت اجرایی ۵۲۹‌نفر تأیید شدند و بقیه عدم احراز صلاحیت شدند. در هیئت نظارت در مرحله اول ۴۱۹‌نفر تأیید‌صلاحیت شدند. در مرحله دوم این تعداد به ۴۴۸ نفر افزایش یافت. همچنین چهار نفر از کسانی که تأیید شدند به حوزه‌های دیگر انتقالی گرفتند. اکنون ۴۴۴‌نفر در حوزه انتخابیه مشهد و کلات تأیید صلاحیت شده‌اند.

داوری در پاسخ به گلایه مطرح‌شده درباره رد‌صلاحیت برخی از نامزد‌ها افزود: آنچه که در این دوره اضافه شده، این است که نامزد‌ها باید یک معرفی‌نامه از دستگاه، سازمان یا مؤسسه‌ای که مشخص شده است به‌عنوان پنج سال سابقه اجرایی، پژوهشی، قضایی و آموزشی (یکی از این موارد) در زمان ثبت‌نام در سامانه بارگذاری کنند. بند‌۹ ماده‌۳۱ تنها موردی است که (نسبت به دوره‌های قبل) اضافه شده است. بیشترین عدم احراز‌ها در این بخش بوده است.

رصد تخلفات نامزد‌ها به‌صورت هفتگی

فرماندار مشهد درباره فرایند رسیدگی به تخلفاتی که ممکن است از سوی برخی از نامزد‌ها در انتخابات صورت بگیرد، بیان کرد: کمیته پیشگیری از جرم در دستگاه قضایی و شعبی هم مخصوص رسیدگی به تخلفات انتخاباتی تشکیل شده است. ما هم کمیته‌ای در فرمانداری داریم که به‌صورت هفتگی رصد می‌کنیم. اگر کسی تخلف انتخاباتی داشت، ارزیابی و ارجاع به دستگاه قضایی می‌شود. مواردی بوده است که تذکر داده شده است و مکلفیم هر‌گزارشی را که در این موضوع می‌رسد، پیگیری کنیم.

تحلیل‌های غیرواقعی از مشارکت مردم

داوری مسئله مشارکت را یکی از مسائل مهم انتخابات بیان کرد و با اشاره به تأکید رهبر‌معظم‌انقلاب در سخنرانی‌ها و راهبرد‌هایی که در این زمینه فرموده‌اند، گفت: دشمن برای تضعیف مشارکت مردم سرمایه‌گذاری ویژه‌ای کرده است و برخی مطرح می‌کنند که مشارکت پایین خواهد بود.

این رویکرد و خط فکری دشمن است که منجر به تحلیل‌های غیرواقعی می‌شود. متأسفانه برخی نیز تحت‌تأثیر این القا هستند؛ مسئله‌ای که ما اصلا نمی‌پذیریم. فرماندار مشهد با بیان اینکه برای افزایش مشارکت مردم اقدامات ویژه‌ای انجام شده است، اظهار کرد: افزایش ۱۸‌درصدی شعب انتخابات و در‌دسترس‌بودن شعب اخذ رأی برای همه مردم، یکی از این موارد بوده است. مورد دیگر این است که همه عوامل اجرایی انتخابات، مردمی هستند تا دغدغه سلامت انتخابات که ممکن است برای مردم حساسیت ایجاد کرده باشد، برطرف شود.

بخش سوم سیاستی است که در این دوره فرمانداری از ابتدا پیش گرفتیم و آن گفت‌وگوی بی‌واسطه و صادقانه با مردم است. دراین‌راستا طرح شهید اصلانی، دوشنبه‌های دیدار مردمی و تریبون‌های آزاد در هر منطقه برای دیدار مستقیم مردم با مدیران و بیان مشکلات و مسائل تا رفع آن‌ها را در دستور‌کار قرار دادیم. برگزاری میز خدمت توسط اقشار مختلف و برگزاری کافه‌گفتگو‌هایی در شهر نیز از جمله این برنامه‌هاست.

وی ادامه داد: مردم این مسئله را در نظر داشته باشند که اگر نقص‌هایی در حوزه عملکرد‌های مدیران یا نمایندگان مردم هست، یا انتقاداتی در این حوزه‌ها دارند، اتفاقا باید با مشارکت حداکثری، پای صندوق‌های رأی بیایند تا فرد موردنظر خود را انتخاب کنند؛ بنابراین با رأی ندادن و پای صندوق نیامدن مشکلی حل نمی‌شود و اتفاقا اعتراض با پای صندوق آمدن زمینه‌ساز تحول و تغییر است.

ظرفیت نخبگانی، پای‌کار انتخابات

فرماندار مشهد درباره استفاده از ظرفیت نخبگانی در انتخابات بیان کرد: یکی از حوزه‌هایی که در این زمینه برنامه‌ریزی کرده‌ایم، حوزه نخبگانی است. در‌همین‌باره در ستاد انتخابات تحولی را با اضافه‌کردن چند کمیته رقم زدیم. کمیته نخبگانی، کمیته مشارکت، کمیته ارتباطات و کمیته ارزیابی عملکرد خود ستاد در همین ارتباط است. داوری در ادامه تصریح کرد: در کمیته نخبگانی، سه هدف را پایه‌گذاری کردیم؛ یک مورد این است که از تخصص فنی نخبگان استفاده کنیم. خوب هم پای‌کار آمده‌اند.

در حوزه ارتباطی با مردم، نرم‌افزاری طراحی کرده‌اند. بخش دیگر در حوزه اجراست که نمایندگان فرمانداری نخبگانی از دانشگاه و حوزه هستند که به آن‌ها نقش ویژه داده شده است. به برخی نیز مسئولیت‌هایی داده شده است که در تبیین مشارکت برای نخبگان و دیگر‌اقشار جامعه نقش‌آفرینی کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->